perjantai 9. joulukuuta 2011

"Terveisiä kohdalta"
























Lähti putoamaan lehtenä.
Muutti puolivälissä matkaa mielensä,
muuttui keltaiseksi perhoseksi 
ja lensi kokonaan pois.


∗   ∗   ∗   


Entäpä jos meistä tulee vähitellen toistemme 
pelkojen tai unelmien kaltaisia?


On siis tärkeää unelmoida,
etteivät pelot toteudu.


∗   ∗   ∗   


Olla väliin verbi, väliin substantiivi.
Ja he valittavat, että juuri kun he olivat 
pääsemässä perille mikä substantiivi,
minä muutuinkin verbiksi ja liu'uin pois
heidän käsitteistöstään.
Ja he sanoivat:  - Siis verbi, ja ryhtyivät 
taivuttamaan minua aikamuodoissa,
jolloin minä olin aivan hiljaa ja
substantiivina pelottelin lintuja pellolla
ja he kulkivat ohi etsien verbiä ja minä
lensin heidän ylitseen ja he sanoivat:
- Ei, se on molempia yhtäaikaa nyt. Meidän
on pidettävä konferenssi. Tämä muuttaa
koko ajattelun.


Eeva Kilpi


Niin on ajattelemista kirjoittamista, etten kirjoita mitään, vaan luen. Menen kirjaston soppeen pysähdyn, tulen kotiin.. Runoja. Kahden vanhan naisen, yhden nuoremman, myös muiden. Tänne voin kirjoittaa. Tänne pystyn. Sitten kyllä muutakin. 



Huuto ja hellyys
- kaikki jättävät jälkensä
ihmissydämeen.
Olkoon hellyyden voima
huutoa väkevämpi.


∗   ∗   ∗   


Muuttolintujen 
määrätietoisuudesta 
otan oppia:
ei kannata katua, 
kun on lähtenyt matkaan.


Anna-Mari Kaskinen



∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗ 



LUKIJALLE


Luet minua, hajamielisenä, tympääntyneenä.
Onpa menoa.


Tai äkkiä luet itseäsi. Maistuu.
Minä haastan sinut kaikin aistein.
Tervetuloa.


∗   ∗   ∗   


Me puhumme outoja, me vanhat runoilijat,
me olemme oudon äärellä.
Sallikaa se meille, tämä satakieli,
samea vesi joka selkeytyy
ja näyttää äkkiä uskomattomat aavat.
Terveisiä kohdalta. Pelkkä huikea tämä.
Tulkaa perässä.
Ja tulettehan te.


Aila Meriluoto